طریقه وکیوم کردن کولر گازی

طریقه وکیوم کردن کولر گازی: سیستم‌ های تهویه مطبوع نقش مهمی در حفظ راحتی محیط داخل ساختمان دارند. با این حال، با گذشت زمان، گرد و غبار، زباله و سایر ذرات در داخل دستگاه جمع خواهند شد و کارایی آن را مختل کرده و احتمالاً باعث آسیب می‌ شوند. تعمیر و نگهداری منظم، از جمله وکیوم کردن کولر گازی، برای اطمینان از عملکرد مطلوب و افزایش عمر آن ضروری است.

طریقه وکیوم کردن کولر گازی یعنی چه

وکیوم در لغت به معنای تخلیه کردن است. در مثال کولر گازی، وکیوم کردن عبارت است از خالی کردن محفظه کولرگازی از رطوبت و هوای اضافی جهت پر کردن مجدد آن با گاز مبرد یا سردکننده.

علت انجام این عمل این است که رطوبت، هوای اضافی، آلاینده‌ها و رسوبات از درون کولر گازی تخلیه شده و عملکرد آن بهینه‌تر شود.

پیشنهاد: نمایندگی تعمیر کولر گازی

طریقه وکیوم کردن کولر گازی یعنی چه
طریقه وکیوم کردن کولر گازی

اقدامات احتیاطی ایمنی در هنگام وکیوم کردن کولر گازی

قبل از شروع هر نوع عملیات تعمیر و سوریس دستگاه های الکترونیکی، رعایت ایمنی مهم است. مطمئن شوید که کولر گازی خاموش بوده و از منبع برق جدا شده است. این امر سبب می‌شود تا از حوادث غیر مترقبه و برق‌گرفتگی ناخواسته جلوگیری شود. هم‌چنین برای محافظت از خودتان در برابر زباله‌های درون کولر گازی یا مواد مضر دیگر، از دستکش و عینک استفاده کنید.

طریقه وکیوم کردن کولر گازی با استفاده از جاروبرقی

توجه: استفاده از جاروبرقی به جز در موارد اضطرار شدید به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

در شرایط عادی حتما از دستگاه مخصوص وکیوم کولر گازی استفاده کنید. در صورت نداشتن این دستگاه، حتما به تعمیرکار متخصص زنگ بزنید.

دفع زباله‌های خرده‌ریز اولین مرحله وکیوم کردن کولر گازی

با یک برس دستی، به آرامی مواد زائد مانند گرد و غبار، برگ‌ها یا موهای حیوانات خانگی را از داخل و خارج دستگاه کولر گازی جارو کنید. مراقب باشید در این فرآیند به اجزای ظریف کولر گازی آسیب نرسانید.

تمیز کردن کردن اجزای داخلی کولر گازی

برای تمیز کردن دقیق‌تر سطوح داخلی کولر گازی، یک نازل باریک را به جاروبرقی خود وصل کنید. با جاروبرقی، سیم‌پیچ اواپراتور (اواپراتور قسمتی است که مسئول خنک کردن هوای داخل خانه است) شروع کنید و هر گونه کثیفی یا گرد و غباری که روی سطح آن جمع شده است را با دقت پاک کنید.

سپس سایر اجزای داخلی مانند فن‌ها و فیلترهای هوا را تمیز کنید. تیغه‌های فن دمنده را جاروبرقی بکشید تا هر گونه زباله‌ای که ممکن است مانع از چرخش آن شود را پاک کنید. برای فیلترهای هوا، آن‌ها را از دستگاه جدا کرده و دو طرف آن را کاملاً جاروبرقی بکشید تا گرد و غبار و ذرات به دام افتاده و خارج شود.

تمیز کردن اجزای بیرونی

پس از تمیز کردن فضای داخلی، نوبت به اجزای بیرونی کولر گازی می‌رسد. سیم پیچ کندانسور کولر گازی را با استفاده از برس معمولی جاروبرقی بکشید تا هرگونه کثیفی یا زباله را پاک کنید. به مناطقی که ممکن است برگ‌ها یا خرده‌های علف انباشته شده باشند، توجه ویژه داشته باشید.

تمیزکاری پایانی

پس از اتمام کار با جاروبرقی تمام قسمت‌های قابل دسترس کولر گازی را با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا گرد و غبار یا کثیفی باقی مانده روی سطوح داخلی و خارجی کاملا تمیز شود.

پس از انجام این مراحل، نوبت به پر کردن گاز  مبرد می‌رسد.

طریقه وکیوم کردن کولر گازی به صورت حرفه‌ای

طریقه وکیوم کردن کولر گازی به صورت حرفه‌ای که می‌تواند توسط خود شما و یا به دست تعمیرکار متخصص انجام شود، شامل مراحل زیر است:

  1.  پمپاژ وکیوم: شلنگ به همراه شیر به گیج دستگاه وکیوم بسته می‌شود. شیر کم فشار نیز به شیر سرویس دستگاه وکیوم متصل می‌گردد. سپس پمپ وکیوم روشن شده و پس از قرار گرفتن عقربه دستگاه روی عدد فشار ۷۶ سانتی‌متر جیوه، شیر کم‌فشار نیز باز می‌شود.
  2.  محاسبه میزان شارژ اضافی گاز: با استفاده از جداول و روابط تخصصی به دست می‌آید: (طول لوله کشی – 7.5) × ضریب خوانده شده از روی جدول
  3.  انجام عملیات شارژ گاز: نحوه استقرار کپسول در دو نوع گاز R22 و R410A متفاوت است.اگر نحوه استقرار کپسول رعایت نشود، فرآیند وکیوم دچار افت فشار گاز خواهد شد.

بیشتر بخوانید: کولرگازی خوب چی بخریم

طریقه وکیوم کردن کولر گازی به صورت حرفه‌ای
طریقه وکیوم کردن کولر گازی

سخن پایانی

در این مقاله، طریقه وکیوم کردن کولر گازی را با استفاده از جاروبرقی توضیح دادیم. هم‌چنین خاطر نشان ساختیم که این کار مربوط به شرایط اضطراری است که دستگاه وکیوم مخصوص و تمیزکار ماهر در دسترس نیست. در غیر این صورت از این اقدام حتما خودداری کنید و با کارشاسان ما در امیر 3 سوت تماس گرفته تا در اسرع وقت خدمات رسانی به شما عزیزان را انجام دهند.