تفاوت فن کویل و کولر گازی

تفاوت فن کویل و کولر گازی چیست؟ بزرگترین و مهم‌ ترین تفاوتی که بین انواع کولر گازی و فن کویل وجود دارد، مقدار مصرف برق آنها می‌ باشد. هر دو قسمت داخلی و خارجی در انواع کولرهای گازی با استفاده از جریان برق کار می‌ کنند. بنابراین مصرف انرژی برق آنها نیز بیشتر است. این در حالی است که در فن کویل‌ ها تنها قسمت داخلی نیاز به جریان برق دارد و قسمت چیلر با استفاده از دیگر منابع انرژی‌ کار می‌ کند. به این ترتیب حتی عملکرد آنها نیز ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد. اما هر دو نوع نیاز به سرویس دوره‌ ای پکیج دارند که می‌ توانید این کار را با خدماتی که در نمایندگی‌ های مختلف مانند نمایندگی تعمیر کولر گازی در تهران ارائه می‌ شود به راحتی انجام دهید.

آشنایی با تفاوت فن کویل و کولر گازی

قطعاً بین فن کویل و کولر گازی تفاوت‌ های آشکاری وجود دارد که هنگام خرید نیز بهتر است با توجه به آنها نوع مورد نظر خود را انتخاب کنید. که مهم‌ ترین تفاوت فن کویل و کولر گازی موارد زیر هستند:

  1. قدرت سرمایش و گرمایش

اولین تفاوت فن کویل و کولر گازی قدرت سرمایش و گرمایش آن می باشد. کولرهای گازی با متراکم کردن گاز مبرد و انواع فن کویل‌ ها به وسیله انتقال دادن حرارت آب می توانند هوای مورد نیاز را تامین کنند. کولرهای گازی قابلیت‌ های تولید گرمایش و سرمایش را دارند. اما باید دقت کنید که قدرت سرمایش در این کولرها در مقایسه با آب بسیار بیشتر است. یعنی قدرت سرمایشی آن بالاتر است که البته هزینه‌ های مصرف برق آن نیز به دلیل بالا بودن، مقرون به صرفه نمی‌ باشد. بعد از زمستان‌ ها نیز به هیچ وجه به چنین دستگاهی نیاز ندارید و حتماً باید سیستم مکمل گرمایشی در اختیار داشته باشید.

اما فن کویل‌ ها با دریافت کردن آب سرد از قسمت چیلر و دریافت آب گرم از قسمت پکیج یا موتورخانه دستگاه در هر دو فصول گرم و سرد سال قابل استفاده می‌ باشند. با این شرایط که فن کویل در برخی مناطق بسیار گرم احتمالاً توانایی ایجاد فضای خنک و مطلوب را نداشته باشد و شما همچنان مجبور به استفاده از کولر گازی باشید.

  1. تامین اکسیژن جهت فضای داخلی

قسمت داخلی اسپیلت‌ ها بر روی دیوار قسمت داخلی منازل نصب می‌ شود. یعنی از هوای داخل اتاق‌ ها جهت به گردش درآوردن هوا استفاده می‌ کند. بنابراین در محیط داخل هیچ گونه هوای تازه‌ای نخواهیم داشت. اما در فن کویل موضوع متفاوت است. این فن‌ ها به دو صورت بدون کانال و کانالی وجود دارند. بنابراین به دریچه هوای تازه اتصال پیدا می‌ کنند و برای گردش هوا از هوای بیرون استفاده خواهند کرد. پس هوایی که از فن کویل دریافت می‌ شود با اکسیژن بیرون مخلوط شده و یک هوای تازه وارد محیط مورد نظر می‌ شود. این موضوع نیز تفاوت بین کولر گازی و فن کویل می‌ باشد.

از لحاظ رطوبت گیر بودن در فصل تابستان هم کولر گازی، هم فن کویل به وسیله لوله‌ های مبرد می‌ توانند مایع مورد نظرشان را به طور کامل دریافت کنند. با این کار لوله‌ها خنک می‌ شوند. زیرا سطح آنها سرد است، بخار آب کاملاً تقطیر شده و در نهایت نیز رطوبت تنظیم خواهد شد.

تفاوت فن کویل و کولر گازی

  1. تفاوت در خرید و هزینه‌ های اولیه

از دیگر تفاوت فن کویل و کولر گازی می توان به خرید و هزینه اولیه آن اشاره کرد. خرید و هزینه‌های اولیه کولر گازی با فن کویل نیز متفاوت است. فن کویل‌ها هزینه‌های کمتری دارند و قیمت آنها ارزان‌تر است. اما کولر گازی که معمولاً نیز برای مناطق گرمسیری کاربرد خوبی دارند. به همین خاطر قیمت‌ های بالاتری در مقایسه با این فن‌ها دارد. زیرا عملکرد آن نیز بالا می‌ باشد و با سرعت بالایی هوای داخلی منازل را خنک می‌ کند. از طرفی فن کویل‌ها برای گرم کردن محیط کارسازتر می‌باشد. این در حالی است که وظیفه کولر گازی خنک سازی در محیط وسیع و گسترده می‌باشد.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله تفاوت فن کویل و کولر گازی را بررسی کردیم. در واقع فن کویل و کولر گازی را می‌توان دو سیستم کاملاً متفاوت و مجزا دانست. که هر کدام عملکرد جداگانه از خود نشان می‌ دهند و برای محیط‌های متفاوتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. در سایت امیر3سوت بیشتر با تفاوت فن کویل و کولر گازی، سرویس دوره‌ای پکیج، تعمیر انواع فن کویل و کولر گازی در نمایندگی تعمیر کولر گازی در تهران و غیره آشنا شوید.