تفاوت فن کویل با رادیاتور

در این مطلب به بررسی تفاوت فن کویل با رادیاتور پرداختیم. برای این که به تفاوت بین فن کویل و رادیاتور پی ببرید و این که تشخیص دهید کدام یک از این دو مناسب‌ تر هستند، باید به مزایا و معایب آن ها آشنایی داشته باشید. علاوه بر آن که تشخیص دهید کدام یک متناسب پروژه شما می‌ باشد. رادیاتورها از جمله پرطرفدارترین سیستم‌ های گرمایشی محسوب می‌ شوند. فن کویل‌ ها نیز با استفاده از سیم پیچ مبدل گرمایی، گرما یا سرما را به محیط ارائه می‌ دهند.

بررسی تفاوت های فن کویل با رادیاتور در چیست؟

برای آن که بتوانید به درستی فن کویل یا رادیاتور را انتخاب کنید، در این جا چند نمونه از تفاوت‌ فن کویل با رادیاتور را با یک دیگر بررسی کنیم:

  1. از نظر تغییر و ورود رطوبت هوا

برای آن که انتخاب درستی بین فن کویل یا رادیاتور داشته باشیم، باید نحوه تغییر دادن جریان هوا در هر دو نوع سیستم را در نظر بگیریم که موجب افزایش یا کاهش یافتن دما می‌ شود. افراد زیادی فن کویل را به علت تهویه مطبوع مرکزی انتخاب می‌ کنند. به خاطر اینکه این سیستم می‌ تواند عملکرد سرمایشی نیز داشته باشد که در فصول گرم سال بسیار اهمیت دارد. اما لازم به ذکر است که رادیاتورها تنها به عنوان یک سیستم گرمایشی قابل استفاده می‌ باشند.

  1. تفاوت در محل نصب

یک تفاوت فن کویل با رادیاتور محل نصب کردن آنها می باشد. برای نصب کردن رادیاتور حق انتخاب کمتری در مقایسه با فن کویل‌ ها داریم و با توجه به این که فن کویل به صورت زمینی، سقفی، کاستی یا دیواری طراحی شده باشد، نصب می‌ شوند. اما رادیاتور چنین ویژگی ندارد و تنها باید کنار دیوار و بر روی زمین نصب شود که هر دوی این‌ ها نیاز به سرویس دوره‌ ای پکیج دارند.

بررسی تفاوت فن کویل با رادیاتور

  1. تفاوت در سرعت و توان

از دیگر تفاوت های بین فن کویل با رادیاتور سرعت انتقال گرما می‌ باشد. در رادیاتورها گرما به صورت ملایم و تدریجی منتقل می‌ شود. اما این سرعت در فن‌ ها بسیار بیشتر است. علاوه بر آنکه فن ها جهت خنکسازی نیز با سرعت بالایی عمل می‌ کنند. در زمان اندکی دمای محیط را به خوبی افزایش یا کاهش می‌ دهند.

اطلاعات بیشتر: تعمیر پکیج در غرب تهران

  1. تفاوت در میزان برق مصرفی

از موارد دیگر در بررسی تفاوت فن کویل با رادیاتور می توان به میزان برق مصرفی آن ها اشاره کرد. رادیاتورها فن مصرف انرژی ندارند و تنها وظیفه گرم کردن آب را انجام می‌ دهند. بنابراین هیچ گونه مصرف برقی نخواهند داشت. اما کویل‌ ها مجهز به فن هستند. بنابراین چرخش الکتروموتور در آنها نیازمند به انرژی برقی می‌ باشد. به همین دلیل است که معمولاً بسیاری از افراد رادیاتور را به فن کویل ترجیح می‌ دهند. اما موضوع مهم این است که فن کویل‌ ها دارای دو کاربرد متفاوت یعنی تامین کردن گرمایش و سرمایش محیط را انجام می‌ دهند.

تفاوت فن کویل با رادیاتور

  1. تفاوت در عملکرد سیستم کنترل کویل‌ ها

طراحی فن کویل‌ ها به صورت چند عملکردی می‌ باشد. یعنی علاوه بر تامین کردن سرمایش و گرمایش تهویه هوا را نیز انجام می‌ دهند. اما رادیاتور تنها گرما را تامین می‌ کند و می‌ تواند آن را به محیط اطراف خود انتقال دهد. به بیان دیگر جهت تهویه مطبوع هوا و کاهش دما هیچ برنامه‌ای ندارد. یک ویژگی خوب فن کویل این است که طراحی آن به صورت گریز از مرکز می‌ باشد. به همین دلیل دارای راندمان بی‌ نظیری است. به دلیل همین عملکرد چند منظوره امروزه بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند یک فن کویل را جایگزین رادیاتور کنند. به خاطر اینکه در این حالت جهت تامین کردن سرمای مورد نیاز در فصول گرم سال نیاز به سیستم سرمایشی دیگری ندارند.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله به بررسی تفاوت فن کویل با رادیاتور پرداختیم. این که کدام یک از این دو سیستم انتخاب بهتری است، بستگی به نحوه استفاده و پروژه مورد نظر ما دارد. در این مقاله چند نمونه از تفاوت‌ های بین این دو سیستم را ذکر کردیم که موجب می‌ شود هنگام خرید با دقت بیش تری انتخاب خود را انجام دهید. در سایت امیر3سوت بیش تر با تفاوت‌ های بین فن کویل و رادیاتور، نحوه سرویس دوره‌ ای پکیج، برخورداری از خدمات نمایندگی تعمیر کولر گازی در تهران و غیره آشنا شوید.