تفاوت اسپلیت و کولر گازی

اغلب این طور می‌شنویم که مردم از کلمه‌های اسپلیت و کولر گازی استفاده می‌کنند و تفاوتی برای آن‌ها قائل نیستند. آیا واقعاً آن‌ها با یکدیگر تفاوتی دارند؟ اگر این طور است کدام ویژگی وجهه تمایز آن‌ها محسوب می‌شود؟ در این مطلب همراه ما باشید تا در رابطه با تفاوت اسپلیت و کولر گازی صحبت کنیم. البته لازم به ذکر است که هدف تهویه مطبوع و سیستم اسپلیت یکسان است. هر دو آن‌ها دستگاهی برای تهویه مطبوع (خنک کننده و سیستم اسپلیت همچنین گرمایش) هستند. تنها تفاوتی که به چشم می‌خورد در طراحی آن‌ها است. هر دو دستگاه هوای اتاق را خنک کرده و دمای آن را در محدوده خاصی حفظ می‌کنند.

تفاوت‌ بین سیستم اسپلیت و کولر گازی

برای درک بهتر بودن سیستم تهویه مطبوع یا اسپلیت، کافی است خواص و طراحی آنها را در نظر بگیرید. تفاوت کولر گازی و سیستم اسپلیت در این است که کولرگازی دارای طراحی مونوبلاک است. تمام قسمت‌های دستگاه به صورت یک مجموعه واحد ساخته شده است.

این در حالی است که در اسپلیت یک سیستم تقسیم به دو یا چند قسمت تقسیم می‌شود. قسمت خارجی (که واحد خارجی نیز نامیده می‌شود) در فضای باز نصب می‌شود و یک یا چند مورد در داخل خانه نصب می‌شود. با توجه به این طراحی، سیستم اسپلیت بهره وری بیشتری داشته، عملکردهای بیشتری دارد و کارکرد آن آسان تر است.

تفاوت اسپلیت و کولر گازی در این است که در یک تک بلوک، ماژول های خارجی و داخلی در یک محفظه مشترک ترکیب می‌شوند. مدار خارجی، کمپرسور و فن در قسمت عقب قرار دارند که معمولاً به بیرون می‌رود و اواپراتور، کانال‌های تغذیه و اگزوز و سنسور دمای هوا در جلو یعنی در دمای اتاق هستند.

یکی دیگر تفاوت‌ اسپلیت و کولر گازی سطح نویز آن ها است. سیستم اسپلیت تقریباً بدون صدا است؛ زیرا قسمت پر سروصدا آن در خیابان قرار دارد؛ اما کولر گازی کاملاً پر سروصدا است و 45-65 دسی‌بلی صدایی که تولید می‌کند واقعاً زیاد است.

تفاوت اسپلیت و کولر گازی

مزایای کولر گازی و اسپلیت

اکنون که تا حدودی تفاوت‌های این دو دستگاه مشخص شده است بیایید در جدول زیر مزایای هر دو دستگاه را بررسی کنیم:

مزایای کولر گازیمزایای اسپلیت
متحرک هستند. می‌توان آن‌ها را از اتاقی به اتاق دیگر حمل کرد.

 

سروصدای کمتری دارد؛ زیرا قسمت خارجی و پر سروصدا تر در خیابان قرار می‌گیرد.
نیازی به دعوت از متخصص برای نصب آن نیست.

 

گزینه‌های بیشتری دارد. به طور مثال فیلترهای بزرگ و کوچک برای تمیز کردن هوا از گردوغبار، لامپ ماورای بنفش برای “کوارتز” هوا و مبارزه با باکتری‌ها و کپک‌ها در آن نصب شده است.
 دارای قدرت و خنک‌کنندگی بیشتری است.

 

 بهره‌وری بیشتر دارد.

 

 اصل عملکرد تجهیزات خنک‌کننده هوا در خانه قرار می‌گیرند.

 

نحوه کار سیستم‌های تهویه مطبوع

همه سیستم‌های تهویه مطبوع بر اساس یک اصل کار می‌کنند. کمپرسور مایع خنک کننده را تحت فشار به اواپراتور می‌رساند و در آنجا تبخیر می‌شود. این فرآیند با افزایش مصرف گرما رخ می‌دهد. هوای گرم که از رادیاتور اواپراتور عبور می‌کند، گرما را به بخار مایع خنک کننده می‌دهد و هوای سرد از قبل وارد اتاق می‌شود.

بخار از طریق لوله به واحد خارجی می‌رود؛ یعنی جایی که فشار کمتر است خنک‌کننده برای خنک کردن بخار مبرد تأمین می‌کند. کاهش فشار و خنک شدن باعث تبدیل بخار به مایع می‌شود. مایع به کمپرسور می‌رسد و فرایند دوباره شروع می‌شود.

سرویس و نصب انواع کولر گازی و اسپلیت با گروه تعمیرکاران امیر سه سوت

گروه حرفه‌ای ما برای انجام کلیه تعمیرات یونیت داخلی بدون هیچ کمکی در دسترس شماست. اگر واحد خارجی بیش از حد بالا باشد، باید با متخصصان تماس بگیرید تا آن را سرویس کنند. فقط یک متخصص باید برای سرویس، نصب اسپلیت در تهران یا عیب‌یابی و تعمیر چنین دستگاه‌هایی اقدام کند.

در سرویس اسپلیت در تهران ظرافت‌های زیادی وجود دارد که شما به نمی‌دانید و عدم رعایت برخی موارد هنگام نصب سیستم منجر به خرابی سریع می‌شود. با ما تماس بگیرید؛ زیرا متخصصان ما می‌توانند در مورد کلیه خدماتی که ارائه می‌کنیم به شما مشاوره جامع بدهند.

سخن پایانی

در این مطلب به تفاوت اسپلیت و کولرگازی اشاره شد. در روزهای گرم سال یا برخی از شهرهای جنوبی کشور که دمای هوا بسیار بالا است اسپلیت و کولر گازی وسایلی ضروری و نجات‌دهنده هستند. هر دو این دستگاه‌ها به تهویه مطبوع واحدهای تجاری و مسکونی کمک کرده و علاوه بر این پایداری دما را نیز حفظ می‌کنند.