آشنایی با ترموستات فن کویل

در این مطلب به آشنایی با ترموستات فن کویل اشاره شد. یک فن کویل از قسمت‌ های مختلفی تشکیل شده است که گاهی هر کدام از این قسمت‌ ها به سرویس دوره ای پکیج نیازمند هستند. از قسمت‌ های مهم آن نیز می‌ توان به ترموستات اشاره کرد. ترموستات که به آن دماسنج هم می‌ گویند، از جمله تجهیزات کنترلی دستگاه می‌ باشد که نقش موثری در صرفه‌ جویی انرژی بر عهده دارد. گاهی اوقات در صورت هر گونه نقصی در فن کویل می توانید به نمایندگی‌ های مجاز این محصولات مانند نمایندگی تعمیر کولر گازی در تهران مراجعه کرده و مشکل به وجود آمده را برطرف کنید. زیرا ترموستات از جمله قسمت‌ های قابل تعمیر فن کویل محسوب می‌ شود. در این مقاله ترموستات فن کویل را بررسی می‌ کنیم.

ترموستات فن کویل چیست؟

ترموستات جزو سیستم‌ های سرمایشی و گرمایشی مهم در بیشتر ساختمان‌ ها هستند که از بخش‌ های مختلفی به وجود آمده‌ اند. گاهی اوقات برخی از قسمت‌ های فن دچار مشکل می‌ شود و نیاز به سرویس دوره ای پکیج پیدا می‌ کند که در این حالت اگر ساکن شهر تهران باشید می‌ توانید به نمایندگی تعمیر پکیج در شرق تهران یا نمایندگی تعمیر پکیج در غرب تهران مراجعه کنید.

ترموستات قسمتی است که به آن دماسنج هم می‌ گویند و وظیفه آن کنترل کردن دما در فن کویل می‌ باشد. به نوعی باید این قسمت‌ ها از جمله تجهیزات کنترلی دستگاه دانست که نقش موثری در صرفه‌ جویی انرژی دارد. به طوری که اگر ترموستات دستگاه خراب شده باشد و به درستی کار نکند، قطعاً هزینه انرژی مصرفی افزایش پیدا کرده و حتی ممکن است دستگاه با هدر رفت انرژی مواجه باشد.

طرز کار ترموستات نیز به این شکل می‌ باشد که پس از آن که دستگاه فن کویل شروع به کار می‌ کند و دمای محیط را به دمای مورد نظر ما می‌ رساند، باید به شیوه‌ ای فن را از ایجاد کردن شرایط مطلوب آگاه نمود. زیرا در این غیر این صورت همچنان به کار خودش ادامه می‌ دهد و افزایش یا کاهش یافتن دمای محیط از حد تعادل خودش خارج می‌ شود. ترموستات یک حسگر دما می‌ باشد که می‌ تواند کار دستگاه فن کویل را سنجیده و بر آن نظارت کند. به این ترتیب می‌ تواند دمای دستگاه را مطلوب و مناسب با درخواست کاربر نگه دارد. جهت تنظیم کردن دمای محیط با استفاده از ترموستات سه روش کلی وجود دارد که عبارتند از:

  • روش کنترل فن
  • روش کنترل کردن شیر برقی و فن
  • روش کنترل کردن PICV

آشنایی با ترموستات فن کویل

انواع ترموستات‌ ها

ترموستات‌ هایی که در داخل فن کویل استفاده می‌ شود به دو صورت آنالوگ و دیجیتال هستند. این دو نوع ترموستات از لحاظ ساختار با یکدیگر تفاوت دارند، اما در نهایت هدف هر دوی آنها نظارت و تنظیم عملکرد کویل می‌ باشد:

  • ترموستات آنالوگ

اولین نوع ترموستات‌ های مورد استفاده در فن کویل نوع مکانیکی یا آنالوگ است که ساختار ساده‌ ای دارد. قیمت آن نیز کاملاً مقرون به صرفه می‌ باشد. معمولاً ترموستات‌ های آنالوگ را با نام کلی الکترومکانیکی می‌ شناسیم. دقت این نوع ترموستات‌ ها در مقایسه با نوع دیجیتال کمتر است و به طور مکانیکی عمل می‌ کنند. اما موضوع مهم این است که استفاده کردن از آنها صرفه اقتصادی دارد. به همین دلیل است که با وجود تولید و عرضه ترموستات‌ های دیجیتال نوع آنالوگ نیز هم چنان جایگاه خودش را حفظ کرده است.

  • ترموستات دیجیتال

این ترموستات از دقت بالایی نسبت به ترموستات آنالوگ برخوردار است و امکان متصل کردن آن به سیستم‌ های هوشمند ساختمان‌ ها وجود دارد. کار این نوع ترموستات‌ ها به این شکل می‌ باشد که کاربر در ابتدا دمای مورد نظرش را بر روی دستگاه وارد می‌ کند. ترموستات درخواست کاربر را با دمای محیط مقایسه کرده و جهت برطرف کردن این اختلاف به فن کویل دستوری صادر می‌ کند تا گرما یا سرمای مورد نیاز را به محیط وارد کند.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله آشنایی با ترموستات فن کویل را بررسی کردیم. ترموستات ها یکی از قسمت‌ های بسیار مهم فن‌ های کویل هستند که معمولاً طی سرویس دوره‌ ای پکیج مورد بررسی قرار گرفته و در صورت هر گونه نقصی تعویض می‌شوند. به دو نوع آنالوگ و دیجیتال بر روی این دستگاه‌ها قابل نصب می‌باشند در سایت امیر3سوت بیشتر با ترموستات فن کوئیل آشنا شوید.