فن کویل و معرفی اجزای تشکیل دهنده آن

در این مطلب به معرفی اجزای تشکیل دهنده فن کویل می پردازیم. فن کویل از چه قسمت‌ هایی تشکیل شده است؟ ساختار اصلی در فن کویل‌ ها را می‌ توان به صورت دو بخش مبدل حرارتی و فن دانست. که هر کدام از این قسمت‌ها نیز از اجزای مختلفی تشکیل شده و تمامی آنها به صورت واحد در کنار یکدیگر ساختار فن را ایجاد می‌کنند. که البته هر کدام وظیفه مشخصی دارند و نحوه عملکردشان بر روی قسمت‌های دیگر تاثیرگذار خواهد بود. که البته طی سرویس دوره‌ای پکیج تمامی این قسمت‌ها باید مورد بررسی قرار بگیرند.

آشنایی با اجزای تشکیل دهنده فن کویل

در معرفی اجزای تشکیل دهنده فن کویل مهمترین و اصلی‌ترین اجزای آن که با هماهنگی یکدیگر کار کرده و ساختار واحد فن را به وجود می‌آورند، عبارتند از:

  1. کویل سرمایشی و گرماشی

کویل از اصلی‌ترین قسمت‌های فن محسوب می‌شود. این قطعه معمولا از فین‌های آلومینیومی یا لوله‌های مسی ساخته شده است. لوله‌های مسی که در این‌ها تعبیه شده‌اند، بسته به مدل و نوع به صورت دو یا سه ردیف می‌باشند.

کویل به کلکتور ورودی و خروجی اصلی اتصال دارد و جریان آب سردی که در چیلر وجود دارد را از طریق لوله‌ها و همچنین آب گرم از طریق دیگر ورودی به این قسمت وارد می‌کند.

  1. الکتروموتور

الکتروموتور نیز از اصلی‌ترین قطعات فن کویل است. یعنی یک فن دقیقاً با همکاری این قسمت کار می‌کند. موتورهایی که در فن کویل استفاده می‌شوند با توجه به سایز و نوع آنها به صورت دو شفت، شفت‌های کوتاه و تک شفت طراحی شده‌اند.

معرفی اجزای تشکیل دهنده فن کویل

  1. بلوور فن کویل

بلوور فن که به آن فن دمنده هم می‌گویند قابلیت توزیع و گردش هوا در محیط را برای فن به وجود می‌آورد. یعنی گردش و چرخش این قسمت به وسیله الکتروموتور انجام می‌شود. بلوورها نیز با توجه به مدل و نوع فن به صورت دو نوع چپ گرد و راستگرد هستند. مواد سازنده آنها نیز می‌تواند از پلاستیک یا آلومینیوم باشد.

اطلاعات بیشتر: تعمیر موتورخانه شوفاژ تهران

  1. فیلتر تصفیه هوا

در معرفی اجزای تشکیل دفیلتر از مهم ترین قسمت های کویل است که فیلتراسیون هوای وارد شده، همچنین ممانعت از ورود میکروب‌ها و هرگونه آلودگی دیگری را به محیط داخلی بر عهده دارد.

در نتیجه فعالیت فیلترهای تصفیه، هوا کاملاً سالم و بدون هیچگونه آلودگی در فضا پخش می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که این قسمت باید از کیفیت بالایی نیز برخوردار باشد که بتواند چنین وظیفه‌ای را انجام دهد.

  1. شیر هواگیری

پیچ یا شیر هواگیری قسمت دیگری از فن کویل است که می‌تواند به صورت اتوماتیک یا دستی باشد. وظیفه آن نیز تخلیه و هواگیری هوای دااخل لوله‌ها می‌باشد. این قسمت معمولاً به لوله اصلی کویل متصل است. وجود هوا در داخل لوله‌ها علاوه بر آنکه سر و صدای زیادی را ایجاد خواهد کرد، موجب می‌شود راندمان فن کاهش یابد. که به دنبال آن بازدهی برودتی و حرارتی سیستم نیز کاهش پیدا می‌کند. بنابراین جهت بهبود عملکرد چنین دستگاه‌هایی حتماً باید هوای اضافی داخل آنها را خارج کرده و به نوعی شیرهواگیری شود. این عمل طی سرویس دوره‌ای پکیج قابل انجام می‌باشد.

  1. تشتک تخلیه

تشتک، تخلیه و خارج کردن آب که از فرآیند کنداز به وجود آمده است را بر عهده دارد. به این ترتیب مانع از سرریز شدن آن شده و از آسیب و صدمات جدی به دستگاه پیشگیری می‌کند.

  1. ترموستات

تنظیم دمای هوا و کنترل و حتی مدیریت کردن آن بر عهده ترموستات است. کنترل روشن یا خاموش بودن دستگاه و همچنین مدیریت کردن میزان هوادهی نیز به وسیله همین قسمت انجام می‌شود. علاوه بر آنکه ترموستات می‌تواند جهت پیشگیری از اتلاف انرژی و کاهش یافتن هزینه‌های اقتصادی مفید باشد.

  1. بدنه

بدنه نه تنها از تخریب شدن اجزای فن کویل پیشگیری می‌کند. بلکه به صورت یک گیرنده عمل خواهد کرد. بدنه از متریال‌های شیمیایی و طبیعی ساخته می‌شود و از نفوذ کردن آلاینده‌های شیمیایی و جوی به داخل دستگاه پیشگیری می‌کند.

نتیجه‌ گیری

دراین مقاله به معرفی اجزای تشکیل دهنده فن کویل پرداختیم. فن کویل از قسمت‌های مختلفی مانند فیلتر تصفیه هوا، بلوور فن، الکتروموتور، کویل، شیر هواگیری، تشتک تخلیه، بدنه، ترموستات و غیره تشکیل شده است. که هر کدام عملکرد جداگانه‌ای دارند و در کنار یکدیگر ساختار فن کویل را تشکیل می‌دهند. که در صورت آسیب دیدن هر کدام نیز می‌توان طی سرویس دوره‌ای پکیج آسیب به وجود آمده را برطرف کرد. در سایت امیر3سوت با نحوه تعمیر پکیج در غرب تهران یا نحوه تعمیر پکیج در شرق تهران، اجزای مختلف فن کویل، عملکرد و ویژگی هر کدام از این قسمت‌ها و غیره آشنا شوید.