اسید شویی و شارژ گاز چیلر 

اسید شویی و شارژ گاز چیلر :چیلر به مرور زمان یک محلول اسیدی تشکیل می دهد. این محلول اسیدی لوله‌های مسی را در خود حل می ‌کند و مس را از آلیاژهای مبتنی بر مس مانند برنج یا برنز موجود در بخش‌های مختلف سیستم اسپیلت، و عمدتاً لوله‌ها، جدا می‌ کند. این مس در یاتاقان های کمپرسور و دریچه های مکش/ تخلیه به عنوان آبکاری مسی رسوب می کند که ممکن است منجر به نشت سیستم مبرد، تبرید طولانی مدت، افت راندمان خنک کنندگی کلی سیستم تبرید، گرفتگی فیلتر/ خشک کن و آلودگی هوا شود. با توجه به اینکه مقدار مبرد بسیار کم است باید کل سیستم را دوباره با مبرد شارژ کنیم. با انجام اسید شویی و شارژ گاز چیلر از این مسئله جلوگیری خواهیم کرد.

همه چیز درباره شارژ مبرد

همیشه گاز مبرد را از نقطه ای که فشار سیستم کمتر از فشار سیلندر است شارژ کنید. اگر بخواهیم گاز مبرد را از سمت تخلیه کمپرسور شارژ کنیم، به جای اینکه مبرد از سیلندر شارژ به سیستم برود، ممکن است شروع به برگشتن کرده و خود سیلندر شارژ را پر کند.

به یاد داشته باشید که فشار بالا به سمت پایین جریان می یابد و فقط در هنگام تخلیه سیستم تبرید یا زمانی که سیستم گاز مبرد کافی ندارد، مبرد را می توان در هر دو طرف فشار قوی و کم فشار کولر گازی وارد کرد.

سیلندر شارژ بسیار بزرگ و دارای دو سوپاپ است. این سیلندر قرمز رنگ به دیپ تیوب متصل است و برای شارژ مایع مبرد است. اگر سیلندر شارژ مبرد فقط یک سوپاپ داشته باشد، لوله شیب نداریم و در این حالت برای شارژ مایع باید سیلندر را معکوس کرد. در آخر باید توجه کنیم که اسید شویی و شارژ گاز چیلر و نصب اسپیلت در تهران باید توسط متخصص انجام شود.

معایب اندازه گیری جریان کمپرسور برای تعیین شارژ مبرد چیست؟

1) هوای سرد فریون را از بین میبرد

2) فریون پخش میشود

3) آلودگی و کثیف شدن کلاف ها

4) فیلترهای کثیف

5) فرسودگی یاتاقان های موتور

6) ولتاژ شبکه خیلی کم میشود

7) ولتاژ شبکه خیلی زیاد می‌شود

اسید شویی و شارژ گاز چیلر 

جریان آزمایش شده در شرایط مختلف اسید شویی و شارژ گاز چیلر متفاوت است، به عنوان مثال، جریان تحت تأثیر مقدار ولتاژ منبع تغذیه اصلی است و انحراف در مقدار ولتاژ باعث انحراف در جریان می شود. جریان نیز تحت تأثیر روانکاری بلبرینگ موتور، در روزهای گرم و روز های سرد دچار تغییر می شود. بنابراین آیا راهی وجود دارد که بتوانیم در زمان تعمیرات، کیفیت مبرد را دقیقاً تعیین کنیم؟ قبل از هر چیز باید بدانیم که بیشترین میزان مبرد در سیستم تبرید در مخزن و لوله مایع است که در این دو نیز باید وضعیت مبرد را بررسی کنیم،  همانطور که همه ما می دانیم در کندانسور بسته به وضعیت مبرد، سه بخش وجود دارد:

بخش فوق گرم، بخش کندانسور و بخش خنک کننده فرعی. موقعیت نسبی سه بخش با شرایط انتقال حرارت بین کندانسور و محیط اطراف تعیین می شود و می توانید کیفیت مبرد را تعیین کنید.

اسید شویی چیلر چگونه انجام می شود؟

برای پروسه اسید شویی چیلر اول از همه دو طرف کندانسور را باز کرده و تمامیِ رسوب ها را با دست یا سبدی چیزی خارج می کنند و بعد باقیمانده رسوبات را با اسیدشویی از بین خواهند برد و کمی بعد؛ مرحله اسیدشویی اصلی استارت می خورد. بدین منظور اسید 5 درصد را با کمی آب ترکیب کرده و بعد، نازل های ورودی و خروجی چیلر را می بندند تا تنها محلول اسید در آب وجود داشته باشد. ورودی به مخزن یا بشکه اسید 5 درصد متصل می شود و این مخلوط آب و اسید به داخل چیلر پمپ می شود. به طور کلی اسید شویی و شارژ گاز چیلر مسئله ای تخصصی است که در نمایندگی تعمیر کولر گازی در تهران نیز انجام خواهد شد.

اسید شویی و شارژ گاز چیلر 

سخن پایانی

اسید شویی و شارژ گاز چیلر از آن دست اقداماتی است که کیفیت دستگاه را به شدت بالاتر می برد و لازم است که هر چند وقت یکبار حتما انجام شود. بهترین کار این است که برای انجام اسید شویی و سرویس دوره ای پکیج حتما از یک متخصص و تعمیر کار حرفه ای کمک بگیرید تا این کار به درستی انجام شود. البته اگر می ‌خواهید که طی انجام مراحل اسید شویی، شارژ گاز مبرد کولر اسپیلت خود را انجام دهید؛ باید توجه کنید که این کار امکان پذیر است و تعمیر کاران ماهر می‌ توانند این کار را انجام دهند. تعمیر اسپیلت در تهران به وسیله کارشناسان مجموعه‌ امیر سه سوت بسیار آسان و سریع است.